پایان کار ساختمان چیست؟

در شهرها ، مناطق و محدوده هایی که شهرداری ها مستقر شده اند در صورتی که بنای احداث شده مورد تأیید شهرداری باشد ، پس از آنکه احداث ساختمان به پایان رسید این مرجع قانونی مجوزی تحت عنوان پایان کار ساختمان به مالک ارائه می‌کند. برای دریافت این مجوز، پس از احراز مطابقت بنا با پروانه و نقشه صادره و پس از احراز رعایت مقررات قانونی و فنی مربوطه، شهرداری با طی یک پروسه اداری و فنی، اقدام به صدور گواهی پایان کار ساختمان می نماید .

ضرورت دریافت پایان کار ساختمان

ادارات ثبت اسناد و املاک ، برای تنظیم و صدور صورت مجلس تفکیکی، بیش از هر چیز به گواهی پایان کار ساختمان، توجه دارند و تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان صادر نشود، امکان تنظیم سند نیز وجود نخواهد داشت. به موجب این، ساختمانی که سند مالکیت نداشته باشد، نقل و انتقالات قطعی در دفاتر اسناد رسمی نیز انجام نمی‌شود.

به هنگام معاملات ساختمان های دارای سند مالکیت ، دفاتر اسناد رسمی ، قانوناً مکلف هستند ، از موارد زیر اطمینان حاصل نمایند :

  1. بازداشت نبودن ملک (ساختمان)
  2. فقدان تخلفات ساختمان
  3. وصول مالیات نسبت به معامله مورد نظر
ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

با توجه به توضیحات بالا می توان گفت پیش نیاز صدور سند ، گواهی پایانکار برای ساختمان است و وجود سند، پیش نیاز انجام معامله ساختمان در دفاتر اسناد رسمی است.
گرفتن گواهی پایان کار ساختمان، وظیفه مالکین ساختمان یا قائم مقام قانونی یا وکیل قانونی آنان می باشد.
اگر مالک یا مالکین ساختمان، علیرغم تعهدات قراردادی خود از اقدام برای دریافت گواهی پایان کار، در قبال اشخاصی که ساختمان را پیش خرید کرده اند خودداری نمایند ، خریداران می توانند الزام آنها را به انجام تعهدات قراردادیشان از جمله الزام به اخذ پایان کار از شهرداری، از طریق مراجع قضائی، مطالبه کنند.
در مناطقی که شهرداری ها مستقر نیستند یا در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها می باشد ، صدور پروانه احداث ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان، به طور کلی زیر نظر وزارت کشور (دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها، استانداری ها) می باشد.

گواهی عدم حضور

تعهد فروشنده به اخذ پایان کار یا گواهی عدم خلاف ساختمان، باید به صورت واضح  و با ذکر تاریخ دقیق سررسید و ضمانت اجرای دقیق، در قرارداد بین فروشنده و خریدار، درج شده باشد تا اقدامات قضائی احتمالی را با قوت و استحکام بیشتری همراه کند. همچنین باید در قرارداد منعقد شده، تاریخ دقیقی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند (پس از اخذ پایان کار) تعیین و حتی دفترخانه اسناد رسمی را هم مشخص کنید . در صورتی که فروشنده در تاریخ مقرر در دفتر اسناد رسمی تعیین شده حاضر نشد ، از دفترخانه معین شده، گواهی عدم حضور فروشنده را دریافت کنید. این بدان معنی است که در آن تاریخ، خودتان باید از ابتدای ساعت اداری تا پایان وقت اداری، در دفتر اسناد رسمی معین شده با همراه داشتن مدارک و باقیمانده ثمن و…حضور یافته باشید و گواهی حضور خود را نیز دریافت کنید.

استعلام گواهی پایان کار ساختمان

ضرورت استعلام گواهی پایانکار به دلایل زیر می باشد :

  • آگاهی از قانونی بودن عملیات ساخت و ساز
  • مشاهده مواردی مانند متراژ و مساحت زیربنا، کروکی ملک، مهندسان ناظر، مشخصات فنی و امکانات در نظر گرفته شده، سیستم سرمایشی گرمایشی، مدت زمان اعتبار و …
  • آگاهی از نداشتن تخلف ملکی
  • راحتی در فرآیند نقل و انتقال سند ملک در دفاتر اسناد رسمی
  • اطمینان از جعلی نبودن پروانه ساختمان و گواهی پایانکار
  • اطلاع از سِن ساختمان خریداری شده
  • امکان برای دریافت وام بانکی
  • امکان برای پیش‌خرید آپارتمان

اگر ساکن تهران هستید می‌توانید از طریق سایت شهرداری تهران و انتخاب سامانه‌ استعلام پروانه و گواهی ساختمان، مطالب مندرج در پروانه‌ ساختمان و یا گواهی‌های صادره از سوی شهرداری تهران را استعلام کنید و به اطلاعات موردنیاز دست یابید.

شما می‌توانید با تکمیل فرم مربوطه در پرتال شهرداری تهران و واردکردن اطلاعات لازم (که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید) از صحت گواهی های صادر شده اطمینان پیدا کنید.

نمونه استعلام گواهی پایان کار ساختمان

پایان کار تفکیکی ساختمان چیست؟

گواهی پایان کاری که پس از پایان عملیات ساختمانی صادر می شود کلی بوده و مربوط به کل ساختمان است.
اما هر واحد ساختمان،  نیازمند گواهی پایانکار جداگانه است. به همین جهت مالک باید با مراجعه به شهرداری محل وقوع ملک، نسبت به اخذ گواهی پایان کار تفکیکی برای واحد خود اقدام نماید . چرا که هر گونه انتقال سند نیازمند ارائه‌ی پایان کار تفکیکی واحد است.

مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان چقدر است؟

تا سال 1349، مدت اعتبار گواهی پایانکار 6 ماه بود. اما از این تاریخ به بعد، جهت کاهش مراجعات مردم و تسهیل امور، مدت اعتبار گواهی پایان کار به یک سال افزایش یافت و تا سال 81 به همین شکل ادامه دار بود . اما پس از این تاریخ گواهی پایان کار ساختمان از حالت اعتبار یکساله به شکل نامحدود تغییر پیدا کرد و تنها زمانی فاقد اعتبار می شود که گزارشی توسط مردم یا شهرداری مبنی بر انجام عملی خلاف برای ملک مربوطه ثبت شود . در این صورت مالک باید قبل از نقل و انتقال اقدامات لازم را برای اعتبار مجدد پایانکار انجام دهد.

شرایط جدید صدور پایان کار از سال ۹۶

مطابق گزارش دنیای اقتصاد از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ اخذ پایانکار منوط به ارائه گواهینامه واکنش در برابر آتش برای نمای ساختمان است. این اقدام در راستای اجرای بخشنامه صادره از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  و سازمان برنامه و بودجه صورت می گیرد. بر این اساس دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران، باید مصالحی را در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار دهند که دارای تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران و یا گواهینامه های فنی طبقه بندی واکنش در برابر آتش از مراجع ذیصلاح باشند.
با توجه به این بخشنامه سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری موظف است تا استفاده از مصالح نمای قابل اشتعال در پروژه های ساختمانی و صدور پروانه و پایان کار را منوط به اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نماید.

زمانی که ساختمان‌سازی شما به پایان رسید، باید مدارک لازم را برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان خود فراهم کنید. تمام مدارکی که نشان دهد کاربری زمینی که ساخت و ساز را انجام داده‌اید ، چگونه است . مدارک شناسایی و مدارکی که نشان می‌دهند بازرسی زمین قبلا انجام شده است . همچنین لازم است شما عوارض نوسازی را پرداخت کرده باشید و رسید آن را به همراه مدارک ضمیمه کنید.

کلام پایانی

داشتن گواهی پایان کار ساختمان برای تمام ساختمان‌ها با کاربری مسکونی، تجاری و اداری، ضرورت دارد. بدون داشتن این گواهی، خرید و فروش و معامله ساختمان به هر ترتیب، غیر قانونی خواهد بود. اگر شما مشاور املاک هستید، زمانیکه برای معامله آماده می‌شوید، باید اسناد و مدارک را کنترل کنید. مجوز ساخت ساختمان مسکونی روی زمین با کاربری مسکونی بسیار اهمیت دارد.

خانه یا ویلایی که شما می‌خرید، نباید هیچ بدهی از نظر عوارض شهرداری یا خلافی ساخت و ساز داشته باشد . در غیر این صورت، پس از پایان معامله، شما دچار دردسر خواهید شد.
اگر تجربه‌ای در کنترل مدارک و اسناد رسمی از جمله گواهی پایان کار ساختمان ندارید و نیاز به آموزش بیشتر در این حوزه دارید، فراملک به شما کمک می‌کند تا هنگام معاملات، با خیال راحت از اصل بودن و قانونی بودن مدارک، اطمینان حاصل کنید و یک مشاور حرفه ای برای متقاضی خود باشید.
برخی تصور می‌کنند که می‌توانند با گواهی پایان کار، وام دریافت کنند. دریافت وام با گواهی پایان کار ملک، مسئله‌ای چالش برانگیز است که به یک بحث جداگانه نیاز دارد. معمولاً برای ساختمان‌هایی که این گواهی را ندارند، هیچ وامی تعلق نمی‌گیرد .

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.