انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک یکی از موضوعاتی است که از وکلای ملکی ما زیاد سوال پرسیده شده است و ما یک مقاله کامل راجب این موضوع برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

دارایی تقسیمات مختلفی دارد و به عبارت دیگر هر آنچه که می تواند ارزش اقتصادی داشته باشد، در تقسیم اموال غیرمنقول و املاک ، باید بین املاک مسکونی و تجاری نیز تفاوت قائل شویم ، زیرا هرکدام قوانین و مقررات خاص خود را دارند. به عنوان مثال ، بحث سرقفلی و حق تجارت فقط در املاک و مستغلات تجاری قابل تصور است و در املاک مسکونی حق تجارت و سرقفلی وجود ندارد.

تعریف سر قفلی؟

در قوانین و مقررات ما در مورد رابطه بین موجر و مستاجر ، سه قانون وجود دارد که دو قانون در حال حاضر معتبر هستند.

در قانون 1356 ، اصطلاح حق تجارت برای اولین بار در قوانین به کار رفته است ، به این معنی که موجر بابت شهرت ، توسعه و ارتقا اموالی که با اقدام مستاجر در مورد ملک مورد اجاره ایجاد شده است ، به موجر پرداخت می کند.

به عنوان مثال ، یک ملک چندین سال اداره نشده است ، اما مالک آن را اجاره می دهد ، و مستاجر آن را محبوب و مشهور کرده است ، و در نتیجه قیمت ملک افزایش یافته است ، به همین دلیل او حق دریافت سرقفلی را دارد. و بگونه ای اقدام قانون گذار جنبه محافظتی را برای مستأجر در برابر اعمالی که مرتکب شده ایجاد کرده است.

روش های انتقال سرقفلی به چه صورت است؟

  1. انتقال قضایی
  2. انتقال قهری
  3. انتقال اختیاری

اکنون با گذشت زمان و تصویب قانون موجر و مستأجر در سال 1376 ، عبارت “حق تجارت و حرفه” با کلمه “سر قفلی ” در این قانون جایگزین شده است. سرقفلی از نظر مفهومی با یک تفاوت مشابه حق تجارت است.

تفاوت سرقفلی و کسب و پیشه:

اولین مورد این است که برای ایجاد سرقفلی، موجر و مستاجر باید در ایجاد آن توافق کند در حالی که کسب و پیشه به طور خود به خود ایجاد می شود.

دومین مورد ایجاد سرقفلی مانع از حق موجر در درخواست تخلیه ملک مورد اجاره نیست و موجر می تواند به محض انقضا مدت اجاره ، خواستار تخلیه ملک شود.  ومبلغی که توافق کرده اند را در ابتدا به مالک پرداخت می کند و هنگام و آن را با نرخ روز از مالک پس می گیرد.

چه موقع مالک می تواند تقاضای تخلیه کند؟

  • اگر مالک قصد بازسازی یا تخریب داشته باشد.
  • اگر خود مالک بخاطر شغل خود نیاز به ملک دارد.
  • اگر مالک بخواهد برای سکونت خود یا خویشاوندان استفاده کند.

نحوه انتقال سر قفلی

طبق قانون ، در صورت توافق طرفین ، امکان انتقال سرقفلی برای مستأجر وجود دارد ، یا ممکن است انتقال سرقفلی توسط مستأجر در طول مدت اجاره شرط شده باشد ، همچنین سایر موارد ذکر شده در قانون در صورت اجاره مستأجر حق انتقال سرقفلی را نداشته و در این زمینه با موجر به توافق نرسیده است. مستاجر می تواند با مراجعه به دادگاه و اخذ مجوز انتقال ، سرقفلی را به طور قانونی منتقل کند. اما امروزه اکثر مستاجران بخشی از ارزش سرقفلی را برای جلب رضایت موجر برای انتقال، پرداخت می کنند. همچنین لازم به ذکر است که در صورت فوت مستاجر ، این حق به وارث مستأجر منتقل می شود و وارث مستأجر نیز با توجه به موارد گفته شده می تواند انتقال سرقفلی ر انجام دهد.

معین کردن میزان سر قفلی

سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که چگونه می توان سرقفلی یا حق کسب پیشه را تعیین کرد؟ معیارهای تعیین این حق چیست؟ در این رابطه باید توجه داشت که برای تعیین میزان سرقفلی ، موقعیت و مشخصات ملک باید ملاک تعیین این مبلغ باشد.

برای مثال محل ساختمان ، مدت زمانی که مستاجر در آن حضور دارد،نوع کسب و کار ، میزان مخارج مستاجر برای بنا و غیره.

انتقال سر قفلی بدون اجازه مالک

همانطور که گفتیم انتقال سرقفلی به روش های مختلف بدون ارتکاب تخلف توسط مستأجر امکان پذیر است. اما اگر مستأجر بدون اجازه موجر و بدون اخذ مجوز از دادگاه سرقفلی را منتقل کند ، موجر حق شکایت از طریق دادگاه و درخواست تخلیه ملک را دارد.

در این راستا دادگاه علاوه بر دستور تخلیه اموال ، نیمی از سرقفلی مستأجر را نیز لغو می کند. البته انتقال سرقفلی توسط مستأجر نیازمند شرایطی می باشد که  دادگاه اجازه انتقال دارایی ها را به این راحتی نمی دهد.

پرداخت مالیات بر دارایی برعهده کیست؟

مالیات بر روی همین اموال به عهده صاحب ملک است و مالیات و در فعالیت های تجاری نیز عوارض و مالیات بر عهده مستاجر می باشد.

شما اگر نیاز به مشاوره حقوقی انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک دارید، با شمارهای داخل سایت ما تماس بگیرید و جواب سوال خود را از وکلای ما بگیرید.

melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.