شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید اما یکی از بزرگ ترین رهن گیرندگان همین بانک ها هستند. یعنی بانک در ازای وام هایی که می دهد به عنوان تضمینی برای بازپرداخت مبلغ آن، اموال وام گیرنده را به رهن می گیرد. وقتی می گوییم اموال، بیشتر منظورمان املاک است چرا که این گونه دارایی ها تضمین قوی تری محسوب می شوند.
مثلاً آن کسی که با گرفتن وام مسکن اقدام به خرید خانه ای می کند، خانه تازه خریداری شده اش را در رهن بانک می گذارد یعنی این خانه وثیقه ای در دست بانک خواهد بود که صاحب خانه اقساط وامش را سر موعد پرداخت کند و در غیر این صورت بانک خانه مذکور را مصادره خواهد کرد.

آشنایی با فک رهن

شاید کلمه فک رهن چندان با گوشتان آشنا نباشد و حتی کمی عجیب به نظر بیاید، اما نتیجه اش خوب  است چرا که با فک رهن در واقع بدهی وامتان را به طور کامل پرداخت نموده و مالی را که به رهن گذاشته اید، پس می گیرید.
یعنی آن صاحب خانه عزیزی که به لطف خدا ،خانه دار شده و یا هر کس دیگری که به هر دلیلی سند ملکش در رهن بانک باشد می تواند بالاخره آن را آزاد کند.

فک رهن اسناد بانکی

افراد می توانند برای فک رهن اسنادی که در نزد بانک به امانت گذارده شده:

  1. در بانک ودیعه گذاری کنند
  2. قرض و طلب خود را با بانک به طور کامل روشن و تسویه کند (به طور تمام و کمال)
  3. خروج سند بانکی بدون تسویه حساب با بانک
ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
  •  در بانک ودیعه گذاری کنند:
    در روش ودیعه گذاری در بانک صاحب ملک باید به بانک مراجعه کرده و پس از وارسی میزان بدهی خود به بانک یک سپرده ای برابر با صد و ده درصد آن مبلغ در بانک ودیعه گذاری نماید.
  • توجه داشته باشید به هنگام ودیعه گذاری یا به عبارتی سپرده گذاری در بانک صاحب ملک نمی تواند تا پایان پرداخت قرض خود به بانک اقدام به فروش ملک نماید.
    به عبارتی آن ودیعه موجود در نزد بانک نوعی امانت می باشد و فرد باید قرض خود را طبق اقساط به بانک پرداخت کند. بانک مؤظف است مطابق تعرفه، به آن ودیعه به امانت گذارده شده در بانک سود پرداخت کند.
  •  حساب قرض و طلب خود را با بانک به طور کامل روشن کرده و سپس پرداخت نماید: در این روش صاحب ملک به بانک مراجعه کرده و از بانک مورد نظر خواستار دریافت صورت حساب میزان قرض و طلب خود میگردد به جهت تسویه حساب.
  •  خروج سند بانکی بدون تسویه حساب با بانک نیز قابل انجام است: با توجه به تصمیمات جدید بانک مسکن افراد می توانند به منظور خروج سند بانکی که در رهن بانک است، سند دیگری بنا بر ضوابط و قوانین در نظر گرفته شده جایگزین کرده و سپس سند خود را دریافت نمایند. در این روش افراد می توانند اقساط خود را به صورت ودیعه یا سپرده به بانک پرداخت کرده و همچنین اقدام به فروش ملک خود نمایند.
فک رهن اسناد بانکی

خانه های وام دار

گاهی افراد اقدام به خرید خانه هایی تحت عنوان خانه های وام دار می نمایند که امروزه در آگهی های اینترنتی همچون شیپور و دیوار به چشم میخورد.
توجه داشته باشید:
مقصود از خانه های وام دار خانه هایی هستند که صاحب آنها اقدام به دریافت وام از بانک کرده و اقساط آن را به طور کامل پرداخت نکرده اند.

نکات مهم در خصوص نحوه فک رهن اسناد بانکی

  1.  ابتدا بهتر است خریداران اقدام به خرید خانه هایی نمایند که در رهن بانک نمی باشد و همچنین فروشندگان ابتدا از بانک فک رهن کرده و اقدام به فروش نمایند.
  2.  خریداران باید توجه داشته باشند پس از خرید مقدار اقساط باقی مانده باید از مبلغ کل پرداختی به مالک کسر گردد.
  3.  این قبیل معاملات به صورت کفالتی می باشد به گونه ای که به خریدار کفالت داده می شود پس از اتمام اقساط بانکی ملک به نام او درآید.
  4.  توصیه می شود به هنگام خرید ملکی که در رهن بانک است ابتدا با یک وکیل قرار داد ملکی مشورت نمایید زیرا می تواند از بسیاری از مشکلات در آینده شما را آگاه سازد.

نحوه فک رهن اسناد بانکی در عمل

برای انجام فک رهن ابتدا لازم است که به بانک وام دهنده مراجعه نموده و معرفی نامه ای مبنی بر فک رهن را دریافت کنید. در قدم بعدی این نامه بانکی را با در دست داشتن سند ملکتان به همان دفترخانه ای ببرید که قرارداد رهن را بین شما و بانک تنظیم کرده است. دفتر خانه یا محضردار کارهای لازم برای فسخ قرارداد رهن یا همان فک رهن را انجام داده و فقط می ماند یک امضاء که باید نماینده بانک بزند تا سندتان آزاد شود. البته تاریخی که نماینده بانک به دفترخانه می رود را خود بانک تعیین می کند دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کارو این امر در اختیار محضر دار نیست. وقتی کار به اینجا رسید دیگر خیالتان راحت باشد که حتی بدون حضور شما هم نماینده بانک امضایش را می زند اما محض محکم کاری می توانید شخصاً هم حضور داشته باشید. بعد از برهم زدن قرارداد رهن، سر دفتر، دفترخانه وظیفه دارد که این فک رهن را در سند ملک شما نوشته و از طرف دیگر با در جریان گذاشتن سازمان ثبت اسناد، سندتان را آزاد کند. البته حتی اگر مایل باشید می توانید با تقاضا از دفترخانه، این سند را عوض کرده و سند تک برگ تر و تازه ای را دریافت کنید