چک یکی از مهم ترین اسناد تجاری رایج در کشور است که امروزه نقش مهمی را در اقتصاد هر کشوری ایجاد می کند و در ایران هم به عنوان پر استفاده ترین و شناخته شده ترین سند تجاری و ابزار پرداخت ، محسوب می شود .

نخستین بار در تاریخ ایران در قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ از چک سخن گفته شد و در سال ۱۳۳۱ قانون گذار با توجه به توسعه ی روز افزون چک در میان مردم ، برای نخستین بار قانون صدور چک مشتمل بر دوازده ماده و پنج تبصره را به تصویب رساند .به مشاوره حقوقی نیاز دارید؟

در نهایت امروزه قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۵۵ با اصلاحات سال های ۷۲ ، ۷۶ ، ۸۲ و ۹۷ با تغییراتی از نظر توسعه ی جنبه های کیفری چک و تشدید مجازات ها ، قبول قاعده ی تاخیر تادیه و پیش بینی سامانه های اطلاعاتی به تصویب رسیده و مورد عمل است .

ماده ی ۳۱۰ قانون تجارت در تعریف چک این طور بیان می کند که : « چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می نماید .

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

بنابراین چک یک دستور پرداخت در قالب سند تجاری است که در آن سه طرف وجود دارد :

۱)صادر کننده ی چک ، کسی که چک را صادر می کند .

۲) دارنده ی چک ، کسی که چک را دریافت می کند .

۳) شخصی که دستور پرداخت چک به آن داده می شود که معمولا بانک است .

باید توجه داشت که چک از اسناد عادی است که ماده ی ۲ قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ برای آن اهمیت ویژه ای قائل شده و آن را در حکم اسناد لازم الاجرا قرار داده است .

اما یکی از نوآوری هایی که در قانون سال ۱۳۹۷ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۴۰۰ در خصوص چک ها تعیین شده است، ثبت چک در سامانه صیاد است که در مقالان قبل در خصوص آن به طور کامل توضیح دادیم. اما سوالی که در این مقاله قصد پاسخگویی به آن را داریم این است که مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد چیست؟

مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد

قانون جدید چک مشمول چک‌های بنفش رنگ جدید می‌شود که دارای عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» است. فرآیند تبادل چک های جدید با چک‌های قبلی متفاوت است، به گونه‌ای که صادرکننده باید مشخصات چک همچون تاریخ، مبلغ و هویت دریافت‌کننده و خود را در سامانه صیاد ثبت کند. گیرنده چک هرگز نباید چک ثبت نشده در سامانه صیاد را دریافت کند زیرا قابلیت نقد شوندگی ندارد، همچنین گیرنده چک هم باید به سامانه مربوطه مراجعه کند، استعلام بگیرد و اطلاعات درج شده بر چک و در سامانه صیاد را چک کند. به نظر می رسد که قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر چک های صیاد طرح جدید در سامانه صیاد ثبت نشود مشمول الزام ها و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نمی شوند و صرفاً نقش یک سند مدنی دارد که نشان می دهد از شخصی طلب دارید.به مشاوره حقوقی نیاز دارید؟

قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند.

در نهایت توجه داشته باشید که در حال حاضر چک‌های قبلی به روال گذشته پذیرش و پردازش می‌شوند اما چک‌های جدید در وجه حامل صادر نمی‌شوند و از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال داده می‌شوند.

پرسش و پاسخ های عدم ثبت چک در سامانه صیاد :

  • از چه زمانی ثبت چک ها در صیاد اجباری شده است ؟

پاسخ:

از ابتدای سال ۱۴۰۰، ثبت چک های جدید در سامانه صیاد اجباری شده است. البته بانک مرکزی در آینده، چک های موجود شده را جمع آوری میکند و جایگزین چک های فعلی آن ها انچام میدهد و برای این کار زمان خیلی خوبی را به دارنده چک اختیار میدهد که برای کسی مشکلی به وجود نیاید

  •  وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد با چه شخصی است؟

پاسخ:

صادرکننده چک، چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند. ذینفع چک نیز آن را تایید می‌کند

  •  ثبت اطلاعات چک چه مزایایی دارد؟

پاسخ:

۱- صدور چک بلامحل کم تر خواهد شد .

۲- اعتماد مردم به چک بیشتر می شود  و قطعا آمار چک‌های برگشتی و پرونده های حقوقی و کیفری مربوط به آن بسیار کاهش پیدا میکند .

۳- با اجرای قانون، اعتبار چک از نظر قانونی فقط مبتنی بر کاغذ نیست و با پیگیری مداوم و پشتیبانی و ثبت اطلاعات درج شده در چک در سیستم بانک مرکزی، از وقوع جرم هایی مثل جعل چک جلوگیری خواهد شد و نگرانی‌ها‌ در خصوص از بین رفتن کاغذ چک در مواردی از قبیل سیل، زلزله، سرقت چک و … کاهش پیدا می‌کند.

۴- اجازه ثبت چک جدید در سامانه صیاد برای دارندگان چک برگشتی وجود ندارد. قبلا اگر شخصی چک برگشتی داشت می توانست دسته چک خودش را تا برگ آخر استفاده کند اما با اجرای قانون جدید، صدور و ثبت چک جدید در سامانه صیاد برای کسانی که حتی یک فقره چک برگشتی داشته باشند، امکان‌پذیر نیست.

۵- زمان رسیدگی قضایی به چک برگشتی بسیار کوتاه‌تر می‌شود

۶- محدودیت های دارندگان چک برگشتی بیشتر می‌شود.

  • امکان اصلاح/ ویرایش اطلاعات توسط صادرکننده چک قبل از تایید/ عدم تایید ذینفع وجود دارد؟

پاسخ:

بله. با مراجعه به شعبه و با در دست داشتن لاشه چک می‌بایست نسبت به لغو ثبت چک اقدام کند.

جمع بندی :

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل درمورد مجازات عدم ثبت چک در سامانه صیاد توضیح دهیم ، در این مورد اگر سوال و یا مسئله ای دارید میتوانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی در مشهد با کارشناسان راهکار در ارتباط باشید و سوالات خود را از آنها بپرسید.

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.