در این مقاله به میزان اعتبار مبایعه نامه منعقد شده میان طرفین معامله، در خرید و فروش اموال و املاک به عنوان یک سند عادی می پردازیم و شرایط اعتبار و عدم اعتبار این سند را شرح خواهیم داد.

تعریف مبایعه نامه

مبایعه نامه سندی مکتوب و نوشته است که در آن طرفین معامله ی خرید و فروش، یعنی (خریدار و فروشنده) شرایط  و خواسته ها و تعهدات خود را در یک معامله شرح می دهند و این نوشته را به وسیله مهر و امضای خود تایید می نمایند.
مبایعه نامه معمولاً در دفاتر معاملات املاکی که دارای مجوز قانونی برای انعقاد قراردادهای معاملات ملکی هستند ، منعقد می شود.
مبایعه نامه ها معمولاً ممهور به مهر و امضای بنگاه داران معاملات املاک میشود و توسط دو شاهد عاقل و بالغ مفاد آن مورد گواهی و تایید قرار می گیرد و به امضای ایشان نیز به عنوان شاهد و گواه  می رسد.
مبایعه نامه یک سند معتبر می باشد که مانند یک قرارداد خرید و فروش در صورت داشتن شرایط قانونی که در متن قانون برای آن مقرر شده است، برای طرفین قرارداد یعنی (خریدار و فروشنده) الزام‌آور خواهد بود و باید طبق مفاد آن معامله و داد و ستد خود را با همان موضوع معامله و ویژگی های مندرج در قرارداد، اجرا کنند و به عمل در آورند.

شرایط اعتبار مبایعه نامه

شرایط اعتبار مبایعه نامه شامل ۴ شرط اساسی می باشد که بر طبق قانون مدنی ، هر قرارداد الزام آوری اعم از این که سند عادی داشته باشد و یا اینکه در قالب سند رسمی تنظیم شده باشد باید دارای آن ها باشد‌.

داشتن اهلیت طرفین قرارداد

شرط اول اعتبار هر قرارداد داشتن اهلیت از سوی طرفین قرارداد برای انعقاد آن می باشد‌‌.
این شرط بیان می کند که انعقاد قرارداد معتبر و الزام آور با اشخاصی که به سن قانونی ۱۸ سال تمام شمسی، نرسیده باشند و یا انعقاد قرارداد با افرادی که از لحاظ عقلی و روانی دارای سلامت لازم برای یک انسان سالم و عادی نمی باشند امکان پذیر نیست.
همچنین گرفتن امضا از افرادی که در حالت بیهوشی خواب و مستی به سر می برند و در این حالت ها هیچگونه اراده ای از خود ندارند ، باعث بی اعتباری سند امضا شده از سوی آنها خواهد شد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

همینطور کسانی که با اکراه و اجبار از سوی دیگران و علیرغم میل باطنی خود، مجبور به انعقاد قرارداد یا معامله‌ای می‌شوند می‌توانند بعداً که خطر از سر ایشان برداشته شد، امضای خود را پس بگیرند و معامله را فسخ نمایند.

مشخص بودن موضوع مورد معامله

مورد دیگری که باید در خصوص انعقاد یک معامله و یک مبایعه نامه معتبر مد نظر قرار گیرد ، مشخص بودن شرایط و ویژگی های موضوع معامله بدون هیچ گونه ابهام می باشد.
موضوع معامله باید به صورت دقیق با ویژگی های منحصر به فرد خود، در قرارداد مبایعه نامه ذکر و توصیف شود.
از جمله این ویژگی ها جنس موضوع معامله از قبیل اینکه زمین یا خانه یا ماشین است و اگر ماشین باشد از کدام مدل می باشد هستند.
همچنین ویژگی هایی از قبیل اندازه و رنگ و کلیه اوصافی که جنس مورد معامله را از سایر افراد آن جنس متمایز می کند ، تا حد امکان باید ذکر گردد.

مشروع بودن جهت و یا هدف انجام معامله

شرط آخر برای انعقاد یک مبایعه نامه معتبر نیز مشروع بودن جهت یا هدف انجام معامله است.
جهت معامله همان هدف اصلی از انعقاد یک معامله است که نباید به یک امر غیرقانونی و نامشروع اختصاص داشته باشد و باید همواره معامله را با قصد و نیت قانونی و با حسن نیت منعقد کرد.
به عنوان مثال معامله کردن اجناس غیر مجاز مثل مواد مخدر و روانگردان و یا اسلحه هایی که بدون مجوز قانونی خریداری شده است، غیرمجاز تلقی شده و دارای مجازات می باشد.

 میزان اعتبار مبایعه نامه بنگاهی

مبایعه نامه چه توسط شهود امضاء شده باشد و یا فاقد امضای شهود باشد، در فرم اتحادیه تنظیم شده باشد و یا در برگه عادی، دارای اعتبار قانونی می باشد .
و لکن با احتساب شرایط فوق سند عادی محسوب می شود نه سند رسمی ،و بمنظور اعتبار بخشیدن به آن می بایست در محکمه طرح دعوی نمایید.

آیا مبایعه نامه بنگاهی معتبر است؟

چنانچه در قانون و مفاد حقوقی آن جستجویی کرده باشید، در میابید که در هیچ کتاب حقوقی و قانونی، به مشاورین و مدیران بنگاه های املاک اجازه تنظیم سند داده نشده است.

دلال بودن متصدیان دفاتر املاک، هم به این معنی است که آنها میبایست طرفین معامله را برای انجام این قرارداد راهنمایی و دیدگاه‌های آنان را به هم نزدیک و در صورت توافق برای تنظیم سند انتقال، به دفتر اسناد رسمی هدایت نمایند.
تاریخچه اعتبار مبایعه نامه بنگاهی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد که این امر در آن زمان به صورت موقتی به متصدیان دفاتر املاک داده شد و با توجه به گذشت بیش از 40 سال از انقلاب، باید طبق قانون و در ماده 22 قانون ثبت و سایر مقررات، تنها برای اسناد رسمی املاک اعتبار قایل شوند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

 دریافت کد رهگیری املاک

طبق بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی‎ماه ۹۷، گرفتن کد رهگیری برای تمام قرارداد‌ها (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره) توسط مشاوران املاک الزامی است. طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی، در صورتی که بنگاه‌های املاک قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کنند، متخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد می‎شود.

اعتبار مبایعه نامه بنگاهی با کد رهگیری

مبایعه نامه بنگاهی با کد رهگیری از لحاظ قانونی اعتبار بیشتری داشته و روند رسیدگی را در محاکم قضایی دوچندان می کند.
اگر مبایعه نامه ای کد رهگیری نداشته باشد، میبایست در ابتدا اصالت آن در دادگاه به اثبات برسد که همین امر باعث طولانی تر شدن روند رسیدگی به اینگونه دعاوی می شود.

مزایای دریافت کد رهگیری

در ذیل به چند مزیت دریافت کد رهگیری در معاملات ملکی اشاره می کنیم:
1- دریافت کد رهگیری ، این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.
2- سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است و از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود.
3- با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.
4- کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن، روی قیمت یا زمان تحویل ملک بدقولی و یا این موارد را تغییر دهند.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی کیفری می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.