انحصار وراثت املاک قولنامه ای یکی از مشکلاتی است که در رابطه با مسائل ارث و میراث به وجود می‌آید.

املاک قولنامه‌ای به خودی خود دارای مشکل هستند و زمانی که ملکی با سند قولنامه‌ای به وارثان برسد، شرایط کمی پیچیده خواهد شد. در این مقاله به انحصار وراثت املاک بدون سند و مسائل پیرامون آن می‌پردازیم.

اموال قولنامه‌ای چیست؟

اموال یا املاک قولنامه‌ای به املاکی گفته می‌شود که قادر به داشتن سند رسمی نیستند و ناچار از قولنامه برای مبادله آن‌ها استفاده می‌شود.

به طور مثال این اموال دارای تخلفات ساختمانی هستند که صدور سند رسمی را با مشکل مواجه می‌کنند. داشتن طبقات اضافه، جانمایی اشتباه پارکینگ یا موارد دیگر می‌توانند تعدادی از این مشکلات باشند. همچنین اگر بافت ساختمان فرسوده باشد یا شهرداری بخواهد عملیات تعریض خیابان را انجام دهد، ملک باید به طور کلی تخریب شود. حتی اگر منزل مسکونی در منطقه‌ای با کاربری غیرمسکونی ساخته شده باشد، باید تخریب شود. به هر حال املاک قولنامه‌ای اعتبار رسمی ندارند و به همین دلیل مشکلاتی در روند کارهای حقوقی و قانونی به وجود می‌آید. این اموال در زمینه تقسیم ارث، فروش و… به مشکلاتی برمی‌خورند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای چگونه است؟

دریافت انحصار وراثت املاک قولنامه ای منوط به تنظیم سند رسمی ملک یا اموال موردنظر است.

در واقع فروشنده قبل از هر اقدامی باید سند رسمی را تنظیم کند و منظور از فروشنده، شخص وارث یا وارثان است. پس از صدور سند رسمی، وراث یا وارثان می‌توانند ملک قولنامه‌ای را بین خودشان تقسیم نمایند و هر یک سهم خود را بردارند. در این مورد باید به یاد داشته باشید که تعداد وارثان شخص متوفی برای دریافت سهم‌الارث از طرف دادگاه مشخص خواهند شد. این افراد شامل نزدیکان شخص فوت شده و افرادی که وی حقی در وصیت خود برای آن‌ها در نظر گرفته است، هستند.

به یاد داشته باشید که تا صدور سند رسمی ملک موردنظر، نمی‌توان ملک را فروخت یا آن را تقسیم کرد. همچنین برای صدور سند رسمی باید هزینه‌های عوارض و دفترخانه ثبت اسناد را پرداخت کنید. در صورتی که در این مورد سوال یا مشکلی داشتید، از مشاوران و کارشناسان باتجربه موسسه سزا آنلاین کمک بگیرید. البته این مقاله نیز به شما کمک خواهد کرد. با من تا انتهای مقاله همراه باشید.

مالیات بر ارث ملک قولنامه ای به چه صورت است؟

ممکن است یک سوال برای بسیاری از افرادی که درگیر این مشکل بوده‌اند پیش بیاید و آن هم این است که آیا مالیات بر ارث برای املاک قولنامه‌ای وجود دارد؟

پاسخ این است که اداره دارایی و مالیات اموال و املاک دارای سند رسمی هستند را به رسمیت می‌شناسد. از آنجایی که یک ملک با سند قولنامه‌ای سند رسمی ندارد، مطمئنا جزو اموال متوفی محسوب نمی‌شود و مالیات بر ارث نیز برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. البته برخی مواقع مالیات بر ارث برای ملک قولنامه‌ای در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که اگر عقد قرارداد قولنامه‌ای به اطلاع اداره مالیات کشور‌ برسد، مالیات بر ارث وضع می‌شود. اما اگر در این مورد اطلاعی به اداره دارایی ندهند، مالیات بر ارث هم در نظر گرفته نمی‌شود. شاید این مورد به نظر یک مزیت باشد، اما واقعیت این است که اموال و املاک قولنامه‌ای مشکلات زیادی دارند و به دلیل این مزیت کوچک نمی‌توان خود را اسیر چنین قولنامه‌هایی کرد.

مشکلات تقسیم ارث قولنامه ای چیست؟

تقسیم ارث خانه قولنامه ای و انحصار وراثت املاک قولنامه ای با مشکلات زیادی روبه‌رو است و به دلیل نبود سند رسمی، نمی‌توان استعلام را به راحتی انجام داد.

مثلا اگر اسناد مربوط به شخص متوفی، قولنامه‌ای باشد و گم یا پنهان شود، نمی‌توان از مقدار اموال به راحتی مطلع شد یا استعلام گرفت. در این صورت ممکن است فرد یا افرادی که سندی در دست ندارند، حق خود را دریافت نکنند. البته شاید بتوان از شهرداری در مورد اموال قولنامه‌ای استعلام گرفت؛ اما قولنامه کردن اموال در بعضی از مناطق معمول است و همین کار را سخت می‌کند. پس می‌توان گفت تقسیم ارث قولنامه ای کمی مشکل است و باید حتما همه اسناد مربوط به آن در دسترس وراث قرار داشته باشد.

مشکلات فروش ملک قولنامه‌ای چیست؟

در صورتی که مالک اصلی فوت کند و وارثان به ملک دسترسی پیدا کنند، فروش با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود.

یکی از اصلی‌ترین مسائل این است که امکان دارد که یکی از وراث مایل به فروش ملک نباشد. در این صورت یا باید رضایت طرف گرفته شود یا وی راضی به مالکیت مشاعی با صاحب جدید ملک شود. در صورتی که معامله بدون حضور فرد ناراضی انجام شود، معامله فسخ خواهد شد. ممکن است شخصی ملک شخصی خود را با استفاده از قولنامه به یک شخص دیگر بفروشد. زمانی که مالک اولیه فوت می‌کند، تنها یک قولنامه برای خریدار باقی مانده است. در این صورت خریدار باید وارثان شخص فوت شده را مجبور کند تا سندی برای او تنظیم کنند.

همچنین باید مقداری از مبلغ ملک به حساب صندوق دادگستری پرداخت شود. این مبلغ در نهایت به وارثان تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که اگر یک قولنامه قبل از فوت شخص امضا شده باشد و مقداری از هزینه معامله نیز پرداخت شده باشد، وراثان نمی‌توانند معامله را فسخ کنند و وظیفه دارند که سند رسمی تنظیم کنند. این مورد نیازی به انحصار وراثت هم ندارد.

چطور از وضعیت ملک قولنامه‌ای مطلع شویم؟

اولین و مهم‌ترین روش این است که از شهرداری استعلام بگیرید.

در این صورت می‌توانید مقدار بدهی‌های ملک، وضعیت تخریب و اطلاعات مهم دیگر را دریابید. اگر این اطلاعات را داشته باشید، احتمالا از ضرر و زیان‌های بعدی در امان باقی خواهید ماند. احتماال تا به حال این سوال به ذهنتان رسیده است که آیا باید یک ملک قولنامه‌ای را بخریم یا نه؟ پاسخ این سوال این است که بهترین انتخاب این است که یک ملک دارای سند را خریداری کنید. اما گاهی اوقات منازلی که دارای قولنامه‌‌ای هستند ارزان‌تر هستند و می‌توان یک ملک در بالای شهر و با قیمت مناسب‌تر خرید. حتی در برخی مناطق کشور برای خرید یک ملک سندی وجود ندارد و باید خرید خود را به صورت قولنامه‌ای انجام داد. در صورتی که مجبور به خرید ملک با سند قولنامه‌ای شدید، سعی کنید از شهرداری استعلام بگیرید و در صورت نیاز با کارشناسان موسسه سزا آنلاین تماس بگیرید و از آن‌ها کمک بخواهید.

مراحل انحصار وراثت املاک قولنامه ‌ای یا اموال دارای سند

دریافت گواهی انحصار وراثت به چه صورت است؟

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف نزدیک به آخرین محل زندگی دائمی شخص فوت شده مراجعه نمود.

پس از آن وارثان می‌بایست یک فرم از شورای حل اختلاف بگیرند و در آن مشخصات همه وارثان را بنویسند. سپس فرم را به دفتر ثبت اسناد رسمی تحویل دهند و در حضور دو شاهد و با ارائه مارک هویتی وارثان، یک تاییدیه بر اساس فرم انحصار وراثت دریافت کنند. با استفاده از این تاییدیه می‌توان اموال شخص متوفی را به وارثان منتقل کرد. این انتقال به منقول بودن یا غیر منقول بودن اموال بستگی دارد و بر همین اساس 2_5% مالیات ب آن تعلق خواهد گرفت.

مراحل انحصار وراثت املاک قولنامه ای به چه صورت است؟

فروشنده می‌بایست برای انجام انحصار وراثت املاک قولنامه ای سند رسمی تنظیم کند.

در صورتی که چنین کاری توسط وی صورت نگیرد، وارثان می‌توانند از سوی دادگاه او را ملزم به انجام چنین کاری کنند. پس از صادر شدن سند رسمی، اموال با توجه به مقدار سهم‌الارث میان وراثان تقسیم می‌شود و هر کس سند خود را ثبت و دریافت می‌کند. در صورتی که سند رسمی اموال صادر نشود، طبق رای دادگاه نمی‌توان اموال را بین وارثان تقسیم کرد.

جمع‌بندی در مورد انحصار وراثت املاک قولنامه ای

در این مقاله در مورد تقسیم ترکه ملک قولنامه ای صحبت کردیم و اینکه پس از فوت شخص، وضعیت اموال قولنامه‌ای او به چه صورت خواهد بود.

در صورتی که طی یک معامله مجبور به خرید یک ملک قولنامه‌ای شدید، تا حد امکان از انجام آن خودداری کنید؛ اما اگر در این معامله سود زیادی به دست می‌آورید و ملک خوبی خریداری می‌کنید، این کار را انجام دهید. اما تا حد امکان از انجام چنین معاملاتی جلوگیری کنید. متشکریم که با ما همراه بودید. اگر در مورد انحصار وراثت اموال بدون سند یا تقسیم ترکه اموال قولنامه ای سوال یا مشکلی دارید، از وکیل ملکی و وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی سزا آنلاین کمک بگیرید. در صورتی که از این مقاله راضی بودید، آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. منتظر تجربیات و پیشنهادات شما عزیزان در بخش نظرات هستیم.