جرم فک پلمپ که مرتکب را در معرض مجازات فک پلمپ، قرار می دهد، یعنی، شخصی، اقدام به شکستن یا محو کردن پلمپی که به حکم قانون و دستور قضایی، صورت گرفته، نماید. حکم جرم شکستن پلمپ، بسته به اینکه مرتکب، مستحفظ آن باشد یا شخصی دیگر، حبس از سه ماه تا دو سال یا یک ماه تا شش ماه و شلاق خواهد بود.

بسیار پیش آمده است که افراد، با این صحنه، مواجه شده که مغازه ها، دفاتر اداری، ساختمان های در حال ساخت و …، پلمپ و بسته شده اند و برچسبی زرد رنگ، بر درب محل یا اطراف آن، چسبانده شده است. پلمپ، می تواند، به دلایلی از قبیل عدم رعایت مقررات کاری یا بهداشتی، عدم پرداخت وجوه قانونی و یا عدم اطاعت، از دستورات قانونی صورت گیرد.

حال، چنانچه کسی که ملک وی، پلمپ شده، قبل از انجام اقدامات قانونی لازم برای فک پلمپ، به صورت خودسرانه، اقدام به فک پلمپ کند و به دستورات قضایی، در این خصوص، بی تفاوت باشد، طبق قانون، مرتکب جرم شده و مجازات فک پلمپ که مجازاتی سنگین است، بر وی، اعمال خواهد شد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که جرم فک پلمپ چیست و مجازات پلمپ غیر قانونی و بدون مجوز، چه می باشد؛ سپس، در خصوص، حکم جرم شکستن پلمپ بهداشت و مجازات پلمپ غیر قانونی، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما همراه باشید.

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

جرم فک پلمپ چیست

قبل از توضیح این مساله که جرم فک پلمپ چیست، باید گفت، پلمپ یا بسته شدن یک محل کسب، بدین معنا است که آن محل، فعالیتی غیرقانونی یا خارج از پروانه صنفی خود داشته یا از قوانینی که اتحادیه هر صنف، برای فعالیت اعضای آن صنف، در نظر گرفته، نظیر داشتن کارت بهداشت، برای تمامی پرسنل فعال در رستوران ها، تخطی کرده است.

در واقع، پلمپ، یک سیاست قانونی، برای جلوگیری از فعالیت های غیر قانونی و خارج از پروانه است و توسط مسئول ارگانی نظیر شهرداری، اتحادیه و … با داشتن حکم قضایی، برای مدت موقت یا دائم، صورت می گیرد. تا زمانی که اقدامات فک پلمپ، به صورت قانونی، انجام نشده و دستور قضایی، برای برداشتن پلمپ، صادر نگردیده، هیچ کس، حق فک پلمپ را ندارد. 

در این راستا، قانون گذار، جرم فک پلمپ غیر قانونی را پیش بینی کرده و این جرم، عبارت است از اینکه شخصی، بدون داشتن مجوز قانونی، اقدام به شکستن پلمپ قانونی نماید و به دستورات قانون گذار، در خصوص رفع پلمپ، اعتنایی، نداشته باشد. چنانچه کسی، مرتکب جرم فک پلمپ شود، با مجازات فک پلمپ، روبرو خواهد شد که در قسمت های بعدی مقاله، به توضیح آن، خواهیم پرداخت و خواهیم گفت، حکم جرم شکستن پلمپ چیست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تصرف عدوانی که گاهی به واسطه پلمپ غیر قانونی، اتفاق می افتد، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید، با همین عنوان آمده، پیشنهاد می گردد.

مجازات فک پلمپ

هیچ کس، نمی تواند و نباید، محلی را که به حکم قانون، پلمپ شده، بدون انجام مراحل قانونی، فک پلمپ کند، چراکه این عمل، جرم است و مرتکب را با حکم جرم شکستن پلمپ، مواجه خواهد کرد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره حکم مجازات فک پلمپ، صحبت کرده و حکم جرم شکستن پلمپ را از منظر قانون مجازات، بگوییم. ماده 543 قانون مجازات اسلامی، حکم جرم شکستن پلمپ را پیش بینی کرده، این ماده، مقرر می دارد:

“هر گاه، محلی یا چیزی، بر حسب امر مقامات صالح رسمی، مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا، آن‌ها را بشکند یا محو نماید یا‌ عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود؛ مرتکب، به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که مستحفظ آن، مرتکب شده باشد، به حبس از یک تا دو سال، محکوم ‌می‌ شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ، واقع گردد، مجازات مستحفظ، یک تا شش ماه حبس، یا حداکثر (74) ضرب شلاق خواهد بود.”

طبق این ماده، مجازات فک پلمپ، برای کسی که با علم و عمد، پلمپ را بشکند یا عملی انجام دهد که شکستن پلمپ، تلقی شود، حبس از سه ماه تا دو سال، خواهد بود و در صورتی که فک پلمپ یا انجام عملی که در حکم شکستن پلمپ است، توسط فردی که مسئول حفظ و نگهداری پلمپ بوده، رخ بدهد، مجازات فک پلمپ، برای او، از قرار حبس از یک تا دو سال، خواهد شد بود و اگر نگهدارنده، صرفا، در مراقبت، کوتاهی کرده باشد، به یک تا 6 ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق، محکوم می شود. 

با توجه به اینکه پلمپ، باید با داشتن مجوز و مدرک، صورت گیرد، هیچ کس، حق ندارد، بدون مدرک، به طور غیر مجاز، وارد ملک دیگری شده و اقدام، به پلمپ آن، نماید، در این صورت، مرتکب ورود غیر مجاز، به ملک دیگری، خواهد شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه مقاله زیر، توصیه می گردد.

مجازات فک پلمپ بهداشت

پلمپ، علت های مختلفی، نظیر ساخت و ساز خارج ازپروانه ساختمان، تخلف از قواعد و ضوابط اتحادیه و صنفی که شخص، وابسته به آن می باشد یا نقض مواردی که مستقیما، با بهداشت عمومی و افراد جامعه، ارتباط داشته، دارد. چنانچه احراز شود، یک واحد تولیدی یا خدماتی فعال در زمینه دارویی، بهداشتی، غذایی و مواردی از این دست، قوانین تعیین شده توسط وزارت بهداشت و صنف خود را رعایت نمی کند، با دستور قضایی و توسط مامور مربوطه، محل کسب او، پلمپ خواهد شد.

فک پلمپی که به علت نقض موارد بهداشتی، صورت گرفته، تنها با رفع نواقص و در صورت نیاز، اخذ مجوز، امکان پذیر است و شکستن غیر قانونی آن، فرد را با مجازات فک پلمپ بهداشت، روبرو، خواهد کرد. در پاسخ به این پرسش که مجازات فک پلمپ بهداشت چیست؟ باید گفت:

حکم جرم شکستن پلمپ بهداشت، حبس از سه ماه تا دو سال، خواهد بود و اگر مسئول حفاظت از پلمپ، اقدام به فک پلمپ بهداشت کند، مجازات او، حبس از یک تا دو سال می باشد و اگر به علت اهمال و سستی او در مراقبت، فک پلمپ، رخ دهد، به یک تا 6 ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق، محکوم می شود.

مجازات پلمپ غیر قانونی

قبل از توضیح اینکه مجازات پلمپ غیر قانونی چیست، باید، در خصوص پلمپ غیر قانونی، توضیح دهیم. پلمپ غیر قانونی، به معنای این است که شخصی، بدون داشتن سمت قانونی یا نامه از مرجع ذی صلاح، اقدام به پلمپ یک مرکز، کارخانه یا محل کسب نماید و بدین ترتیب، از فعالیت آن مجموعه، جلوگیری کند.

پلمپ غیر قانونی، ، مطابق ماده 690 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، مزاحمت بوده و مجازات مزاحمت را، برای مرتکب آن، در پی خواهد داشت. ماده 690 قانون مجازات اسلامی، در خصوص مجازات مزاحمت، مقرر می دارد: 

مرتکب، به “… مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌ شود. دادگاه، موظف است، حسب مورد، رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.” بر اساس این ماده، مجازات مرتکب پلمپ غیر قانونی، حبس 1 ماه تا یک سال و رفع مزاحمت و اعاده وضع، به حالت سابق، می باشد.

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.