قوانین تخلیه ملک، مجموعه قوانین و مقررات حقوقی هستند که درباره روابط مستاجر و مالک در زمینه اجاره ملک تنظیم شده ‌اند. این قوانین شامل مفاد و ضوابطی می شود که برای حفظ حقوق طرفین، تعیین شرایط تخلیه مستاجران از ملک و ارائه راه ‌حل های قانونی جهت حل اختلافات میان طرفین، تعیین گردیده است. قوانین تخلیه ملک به منظورایجاد تعادل و عدالت در روابط مالک و مستاجر استفاده می ‌شود و به تناسب با قوانین و ضوابط حقوقی هر کشور ممکن است تفاوت داشته باشد. برای اطلاعات دقیق تر و بررسی حالات خاص، باید به متخصصان حقوقی مراجعه کرد تا در راستای قوانین معتبر و مربوطه عمل نمایند.

شرایط گرفتن حکم تخلیه فوری

شرایط سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مستاجر به شرح زیر می باشد.

اجاره نامه باید مدت داشته باشد.
اجاره نامه در دو نسخه تنظیم شده باشد.
هر دو نسخه اجاره نامه باید به امضاء موجر و مستاجر رسیده باشد.
هر دو نسخه اجاره نامه باید به امضاء دو نفر شاهد رسیده باشد.
مدت اجاره باید به پایان رسیده باشد.
پرداخت مبلغ ودیعه به مستاجر یا در حساب دادگاه تودیع شده باشد.
موجر باید احراز مالکیت یا ذی‌نفع بودن را اثبات کند.
در صورتی که شرایط مذکور موجود نباشد، امکان صدور دستور تخلیه فوری ملک وجود نخواهد داشت.

مراحل گرفتن حکم تخلیه و نحوه اقدام

برای درخواست تخلیه، ابتدا دادخواست یا درخواست تخلیه را از طریق مراکز خدمات الکترونیک قضایی ثبت می‌کنید. در صورتی که دعوا مربوط به اموال عمومی و دولتی نباشد، شورای حل اختلاف مسئول بررسی آن است. اگر به تخلیه فوری نیازی نباشد، قاضی شورای حل اختلاف بعد از فرا رسیدن زمان رسیدگی دادخواست، حکم تخلیه را صادر می ‌کند. پس از قطعی شدن حکم، اجرای آن از طریق مامور کلانتری صورت می‌ گیرد. در مورد تخلیه فوری، در صورتی که کلیه اصول قانونی رعایت شده باشد، دستور تخلیه صادر و به مستاجر ابلاغ می ‌شود. مستاجر سه روز فرصت دارد تا جهت تخلیه اقدام کند. اگر مستاجر به هر دلیلی امکان تخلیه نداشته باشد، می ‌تواند یکبار تقاضای مهلت کند و مقام قضایی به او مهلت یک ماهی می‌ دهد.

melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

سریع ترین روش دریافت حکم تخلیه چیست؟

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه این است که ابتدا مدارک شناسایی لازم و اجاره ‌نامه مستاجر را مهیا کنید. سپس می ‌توانید دادخواست صدور حکم تخلیه خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. پس از ثبت دادخواست، به شورای حل اختلاف ارجاع داده می ‌شوید.

شرایط لازم برای سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه به شرح زیر می باشد:

مستاجر ملک را به کس دیگری انتقال داده باشد.
ملک نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد و مستاجر حاضر به تخلیه نباشد.
مستاجر برخلاف تمهیدات خود عمل کرده باشد.
مستاجر به مدت سه ماه اجاره خود را پرداخت نکرده باشد.
مستاجر قوانین موجود درباره ملک اجاره داده شده را نقض کرده باشد.
مستاجر از ملک استفاده نامشروعی داشته باشد.
ارائه و اثبات موارد مذکور، سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه محسوب می شوند.

چطور حکم تخلیه فوری بگیریم؟

در مواردی که مدت قرارداد اجاره هنوز تمام نشده است، صدور دستور تخلیه فوری تنها از طریق دادگاه امکان ‌پذیر است. بنابراین، مالک برای تخلیه قبل از موعد قرارداد باید از طریق دادگاه جهت فسخ قرارداد و صدور حکم تخلیه درخواست دهد. در این حالت، معمولا به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت که در برخی مواقع ممکن است بیشتر از 6 ماه زمان لازم باشد.

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

برای تخلیه ملک، باید یکی از چهار شرط زیر برقرار باشد تا بتوان حکم تخلیه را دریافت کرد.

ماندن مستاجر در ملک و عدم تخلیه آن، در شرایطی که زمان اجاره در قرارداد اجاره‌ نامه به پایان رسیده باشد.
سه ماه از موعد پرداخت اجاره گذشته باشد و مستاجر هیچ مبلغی را به موجر پرداخت نکرده باشد.
استفاده غیر مشروع از ملک مورد اجاره توسط مستاجر.
انتقال ملک مورد اجاره به فرد دیگری توسط مستاجر.

در صورت برقراری یکی از شرایط مذکور، مالک می ‌تواند جهت تحویل ملک اقدام کند.

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه را متوقف کرد؟ (نحوه توقف حکم تخلیه)

مستاجر می ‌تواند در زمانی که حکم تخلیه علیه وی صادر شده است، اقدام به توقف حکم کند. این اقدام می ‌تواند شامل ارائه ادعا هایی مانند تمدید قرارداد اجاره ‌نامه، اثبات جعلی بودن سند درخواست تخلیه یا درخواست دادرسی فوری جهت بررسی ادعا ها و توقف اجرای حکم باشد. اقدام به توقف حکم تخلیه در صورت پذیرفته شدن مستاجر، موجب تعلیق اجرای حکم تخلیه و ارائه فرصت بیشتری به مستاجر برای مدافعت و مذاکره خواهد شد.

جهت صادر شدن حکم تخلیه املاک، مهلت اجاره ملک حتما باید به اتمام رسیده باشد. در غیر این صورت، دستور تخلیه باطل خواهد شد. در صورتی که قرارداد اجاره نامه مطابق با توافق طرفین تمدید شده باشد، دستور تخلیه نیز توقف خواهد یافت. البته بر عهده مدعی است که تمدید اجاره ‌نامه را اثبات نماید. در صورتی که اثبات تمدید اجاره ‌نامه در دادگاه رد گردد، دستور تخلیه که قبل از پایان مدت اجاره صادر شده است، قابل ابطال خواهد بود.

دریافت مشاوره ملکی

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.