عبارتست از نقل و انتقال حقوقی مالی که متعلق به دیگری است. فروش مال غیر در زمره کلاهبرداری قرار میگیرد چرا که صاحب اصلی مال از فروش آن آگاهی ندارد و بدون اطلاع وی، مال او فروخته میشود.
به طور مثال اگر شما صاحب قطعه زمینی باشید و آن قطعه زمین بدون حضور و آگاهی شما مورد معامله قرار گیرد و به شخص دیگری واگذار شود این عمل،مصداق کامل فروش مال غیر میباشد.

آیا فروش مال غیر جرم محسوب میشود؟

پاسخ به این سوال صریح و روشن است.
بله! فروش مال غیر جرم تلقی می شود و از لحاظ قانونی و حقوقی مورد بررسی قرار میگیرد.
طبق ماده ۱ قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸ کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحا عیناً یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند،کلاهبردار محسوب می گردد و به مجازات کلاهبرداری محکوم می شود.

ارکان جرم فروش مال غیر

جرم فروش مال غیر همانند هر جرم دیگری از سه رکن مورد بررسی قرار می گیرد:
رکن قانونی،رکن مادی و رکن معنوی

رکن قانونی

اگر عمل انجام شده مطابق با چیزی باشد که در قانون ذکر شده است پس آن فعل جرم محسوب میشود.
با استناد به قانون مصوب سال ۱۳۰۸ و همچنین رای وحدت رویه دیوان عالی کشور،مجازات جرم انتقال مال غیر،تابع مجازات مصرح در ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا،اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با مرتکبین جرم انتقال و فروش مال غیر،میتوان چنین استنباط کرد که رکن قانونی جرم انتقال و فروش مال غیر،از دو قانون مصوب سال ۱۳۰۸ و ۱۳۶۷ ترکیب شده است.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

رکن مادی

شخص صاحب مال در هنگام معامله در آنجا حضور ندارد و فقط ضرر یا زیان مادی است که برای او اتفاق میافتد پس به دلیل عدم حضور وی،امکان اغفال او وجود نداشته است. هرگونه ضرر و زیان مادی که هنگام وقوع فعلی به شخصی وارد شود در زمره رکن مادی قرار می گیرد.

رکن معنوی

مسئله ای که در این رکن حایز اهمیت می باشد این است که مجرم با قصد سوء استفاده و نیت قبلی اقدام به فروش مال غیر نموده باشد.
اگر شخصی سهوا اقدام به فروش مال غیر نماید و از آن بی اطلاع بوده باشد جرمی صورت نگرفته است. مجازات فروش مال غیر طبق ماده یک قانون مجازات در ارتباط با انتقال و فروش مال غیر مصوب پنجم فروردین ۱۳۰۸:
کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار محسوب میشود.بر اساس رای وحدت رویه ۵۹۴_۱۳۷۳/۹/۱ هیات عمومی دیوان عالی کشور،با توجه به نسخ ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی،در حال حاضر مرتکب به موجب ماده موجب ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء،اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد مجازات قرار میگیرد.
مجازات فرد مجرم حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال و برگشت مال به صاحب اصلی آن می باشد. اگر فروش مال غیر توسط یکی از کارکنان دولت انجام گیرد او به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم می گردد.
اگر فردی بداند که در معامله فروش مال غیر حضور دارد و با توجه به اینکه صاحب اصلی مال شخص دیگری باشد، اما باز هم مال مورد نظر را خریداری کند از لحاظ قانونی مجرم محسوب می شود.
در قانون جدید فروش مال غیر،ضمانت اجرای کیفری نیز برای مجرم در نظر گرفته می شود و همچنین به او صفت متقلب داده میشود.

چه اشخاصی در تحقق جرم فروش مال غیر حضور دارند؟

انتقال دهنده

شخصی است که کاملاً میداند که مال متعلق به او نیست و با علم بر این مال مورد نظر را واگذار می نماید.

انتقال گیرنده

شخصی است که با علم به اینکه میداند مال مورد نظر به انتقال دهنده تعلق ندارد اما آن را خریداری می نماید.

مالک

صاحب اصلی مال می باشد .اگر بعد از ۱۰ روز به انتقال گیرنده حقایق را بازگو نکند، معاون جرم تلقی می گردد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

شکایت از مجرم شامل چه مراحلی می باشد؟

ابتدا باید سند مالکیت یا مبایعه نامه مالک وجود داشته باشد سپس باید شواهد و مدارک علیه شخص مرتکب جمعآوری گردد. اگر مال منقول باشد مالک باید با مراجعه به دفتر خدمات قضایی واقع در محل سکونت مجرم شکایت خود را ثبت نماید. اگر مال غیر منقول باشد، مالک باید به دفتر خدمات قضایی در نزدیکی مکان مال یا محل ثبت مال مراجعه نماید و شکایت خود را
ثبت کند.
پس از ثبت شکایت، پرونده به دادگاه ارجاع می گردد. تاریخ رسیدگی از طریق پیامک به شاکی اطلاع داده میشود. در تاریخ مورد نظر، شاکی باید اسناد مالکیت و همچنین شواهد دیگر را تسلیم قاضی دادگاه نماید.
به این نکته توجه داشته باشید که اگر سردفتر در این مورد با انتقال دهنده و انتقال گیرنده همکاری نماید او نیز مجرم محسوب می شود و مجازات کلاهبرداری شامل او می گردد.
اما اگر سردفتر به طور مثال اقدام در آسان شدن امر فروش مال غیر و کلاهبرداری انجام دهد مجازات او طبق قانون، معاون جرم تلقی میشود اما اگر غیر عمدی مرتکب این خطا شده باشد باید خسارت پرداخت نماید.

معامله فضولی با فروش مال غیر چه تفاوتی دارد؟

معامله فضولی فروشنده به قصد ضرر رساندن به مالک اقدام به آن کار نمی کند گاهی فروشنده به دلیل این که میخواهد به مالک اصلی سود بیشتری تعلق گیرد اقدام به این عمل می نماید اما در فروش مال غیر فروشنده با سوء نیت و به قصد ضرر رساندن به مالک مال او را واگذار می نماید.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.