امروزه یکی از موضوعاتی که تعداد بسیاری از افراد به خصوص در حاشیه شهر مشهد و بافت های فرسوده را درگیر خود کرده است ساخت و ساز است. به دلیل این که بسیاری از مالکین قدرت مالی و دانش لازم برای ساخت املاک خود را ندارند مجبور به مشارکت با یک سازنده برای ساخت ملک خود میشوند.

این مشارکت همانطور که سود بسیاری برای طرفین آن دارد به همان اندازه نیز ممکن است طرفین آنرا با چالش های مختلفی مواجه سازد که در این نوشتار به انواع آن و شایع ترین های آن میپردازیم.

رابطه مالک و سازنده در قراردادی تحت عنوان قرارداد مشارکت در ساخت تعریف میشود که در بندهای مختلف این قرارداد موضوع قرارداد و تعهدات طرفین را بیان میدارد. در این میان ممکن است مشکلات مختلف و متعددی در طول این قرارداد برای طرفین با یکدیگر یا مقامات دولتی که بر ساخت املاک نظارت دارند پیش بیاید.

برای حل این مشکلات نیازمندیم که از شخصی که به قوانین و مقررات این حوزه مسلط است و همچنین سابقه کار در چنین پرونده هایی دارد مشورت بگیریم. این مشورت از فرد متخصص میتواند در بسیاری از هزینه های مادی و معنوی ما صرفه جویی کند و همچنین از دچار چالش شدن پروژه جلوگیری میکند.

مشاوره حقوقی برای حق پیش فروش در قراردادهای مشارکت در ساخت

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای طرفین دردسر ساز شود مسئله پیش فروش واحدهای ساختمان در حال ساخت است. بسیاری از سازنده ها با پیش فروش واحدهای نیمه کاره سرمایه خود را برای ادامه ساخت تامین میکنند.

اما برخی از مالکین با پیش فروش واحدها موافق نیستند و نمیدانند چطور میتوانند از این کار در برابر سازنده ها جلوگیری کنند. یکی از نکته هایی که هم مالکین و هم سازنده باید در قراردادهای مشارکت در ساخت به آن توجه کنند و در یکی از بندها برای آن تعیین تکلیف نمایند همین مسئله پیش فروش است.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

در این بند هم میتوان به صورت مستقیم برای آن تعیین تکلیف کرد یعنی نوشته شود که سازنده حق پیش فروش دارد یا خیر یا نوشته شود برای پیش فروش واحد ها سازنده نیاز به اجازه از مالک دارد.

برای فهم بیشتر از اهمیت این مسئله و همچنین تنظیم قرارداد به صورتی که برای شما مشکل ساز نشود باید از یک وکیل ملکی مشورت بگیرید تا از جزئیات مسائل مطلع شوید.

اهمیت مشورت گرفتن از وکیل متخصص امور ملکی

بسیاری از افراد از اهمیت بالایی که مشاوره حقوقی دارد مطلع نیستند به همین دلیل از مشورت گرفتن امتناع میکنند. مشاورین حقوقی با دانشی که در زمینه قوانین و مقررات دارند میتوانند شما را راهنمایی کنند به نحوی که در مسیری که قانون از آن حمایتی نمیکند پا نگذارید که مبادا حقوق و منافع شما زیر سوال برده نشود.

همچنین تجربه ای که با رفت آمد در دستگاه قضایی با دیدن پرونده های مختلف و متنوع به دست آورده اند شاید حاوی نکته هایی باشند که ما از آن بی خبریم. از آنجایی که دریافت مشاوره حقوقی ضرری برای دریافت کننده آن ندارد و همچنین از هزینه بالایی برخوردار نیست بهره مندی از آن بسیار بهتر از عدم استفاده از آن است.

بسیاری از ساختمان های نیمه کاره و همچنین دعاوی ملکی که در دادگاه مطرح شده و در حال رسیدگی است یا پایان یافته در نتیجه عدم اطلاع و آگاهی درباره یکی از بند های همین قرارداد یا عدم اطلاع از قوانین و مقررات است.

پس بهتر است با راهنمایی گرفتن از یک متخصص رسیدن به نتیجه مطلوب و حفظ حقوق و منافع خود را تضمین کنیم.

مسئول جبران تخلفات ساختمانی در مشارکت ها ساختمانی چه کسی است؟

یکی از شایع ترین معضلاتی که در ساخت و ساز ممکن است گریبان گیر مالکین و سازنده ها باشد خسارت هایی است در طول ساخت به دیگران وارد میشود.

یکی دیگر از این تخلفات، جرائمی هست که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به آن رسیدگی شده و مختلف باید جزای نقدی پرداخت کند. حال باید بررسی کنیم که پرداخت این خسارت ها بر عهده چه کسی میباشد.

اگر برای این دسته از خسارت ها توافقی میان سازنده و مالک صورت نگیرد، از آنجایی که مالک ذینفع محسوب میشود فارغ از اینکه مسئول اصلی این خسارت چه کسی میباشد، مالک مسئول جبران آن است.

در این صورت مالک جبران خسارت را انجام داده و سپس میتواند با توجه به قوانین مسئولیت مدنی به مرتکب اصلی خسارت از جمله سازنده یا کارگران برای دریافت آن مراجعه نماید.

برای این دسته از خسارت ها نیز میتوان در قرارداد اصلی با راهنمایی گرفتن از یک مشاوره حقوقی که متخصص این قراردادها هست برای این بند توافق نمود تا از بروز چالش های ناگهانی جلوگیری کرد.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.