وکالتنامه چیست؟

وکیل تنظیم وکالتنامه برای خرید ملک، در تشریح وکالتنامه توضیح دادند: وکالتنامه نوشته یا سندی است که پیرو قرارداد وکالت بین دو یا چند نفر تنظیم می‌گردد؛ فردی که اقدام به گرفتن وکیل برای انجام امور خود می‌نماید، موکل و فردی که قبول می‌کند به وکالت (نمایندگی) از دیگری امری را انجام دهد، وکیل نام دارد.

در وکالتنامه مواردی همچون اختیاراتی که به وکیل داده شده، مدت زمان انجام وکالت، هزینه انجام وکالت و… تعیین می‌گردد.

خرید و فروش ملک با وکالت چگونه انجام می‌شود؟

وکیل متخصص وکالتنامه خرید و فروش ملک در خصوص قراردادهایی که منجر به انتقال مالکیت می‌شود؛ بیان داشتند:

انتقال مالکیت ممکن است به صورت قهری (بدون اراده) یا قراردادی (با اراده) انجام شود؛ به طور مثال وقتی فردی فوت می‌کند و خانه او به وراثش می‌رسد انتقال قهری صورت گرفته و هنگامی که ملکی خرید و فروش می‌شود، انتقال قراردادی می‌باشد.

در ادامه مقاله وکالتنامه برای خرید ملک، به بررسی انتقال قراردادی مالکیت خواهیم پرداخت.

خرید و فروش ملک در قانون ایران به موجب عقد (قرارداد) بیع صورت می‌گیرد؛ بیع در علم حقوق معادل خرید و فروش می‌باشد و اثر بیع انتقال مالکیت مال از فروشنده به خریدار می‌باشد.

تنظیم وکالتنامه برای خرید ملک

در متن وکالتنامه خرید ملک باید موارد مهمی رعایت شود، که در این خصوص، وکیل متخصص خرید ملک، به موارد زیر اشاره نمودند:

نکته مهمی که وکیل متخصص تنظیم وکالتنامه برای خرید ملک به آن اشاره نمودند، بررسی اهلیت افراد است به طور مثال پدری که می‌گوید از طرف پسرم وکالتنامه برای فروش ملک دارم، باید بررسی گردد که آیا پسر به لحاظ سنی یا قانونی اختیار اعطای وکالت به پدر خود را دارد؟!

یا اینکه اعطای این وکالتنامه به صورت صحیح واقع شده یا نه، یا اینکه به صورت رسمی اعطای وکالت شده یا خیر و…

دفتر وکالت تخصصی دعاوی و حقوق بانکی

عدم رعایت هر یک از این موارد موجب بطلان وکالتنامه و در پی آن باطل شدن موضوع وکالت که در این فرض قرارداد خرید ملک می‌باشد، خواهد شد.

به طور کلی در تنظیم وکالتنامه خرید و فروش ملک، باید سه رکن بررسی گردد. فردی که وکالت می‌دهد (موکل). فردی که قبول وکالت می‌کند (وکیل) و مورد وکالت که منظور همان امری است که برای انجام آن وکیل می‌گیرند و در این فرض خرید ملک می‌باشد.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک

موکل باید دارای اهلیت (توانایی) برای انتخاب وکیل باشد؛ یعنی به موجب قانون اختیار گرفتن وکیل را داشته باشد. به طور مثال یک کودک 6 ساله یا یک فرد مجنون (دیوانه) به لحاظ عقلی توانایی گرفتن وکیل را ندارند.

همچنین تاجر ورشکسته در امور مالی اختیار گرفتن وکیل ندارد؛ به طور مثال تاجری که به موجب قانون ورشکسته شده است، نمی‌تواند به شخص دیگری وکالتنامه فروش ملک غیرمنقول (مالی که قابل جابجایی و نقل مکان نیست مانند خانه) خود را بدهد.

ویژگی وکیل خرید ملک

وکیل نیز باید برای قبول وکالت اهلیت داشته باشد که به موجب قانون صغیر (کودک) و مجنون (دیوانه) به طور کلی و سفیه (فردی که قادر به تشخیص سود و زیان نیست) در امور مالی مانند خرید و فروش ملک، نمی‌توانند وکیل شوند.

بررسی این موضاعات فقط در خصوص اعطای وکالت به افراد عادی امکان‌پذیر است و در خصوص وکیل دادگستری این مباحث موضوعیت ندارد.

موضوع وکالت که در اینجا می‌تواند خرید یا فروش ملک باشد باید به طور دقیق و واضح تعیین گردد؛ چرا که هرگونه اقدام خارج از این وکالتنامه، نافذ (صحیح) نیست و قابل ابطال است.

حتی اگر وکیل دادگستری نیز بیش از اختیارات خود کاری انجام دهد، قابل ابطال و در مواردی تخلف محسوب می‌شود.

نحوه انتخاب وکیل خرید و فروش ملک

به طور مثال اگر در نمونه وکالتنامه خرید ملک، قید شود که وکیل در خرید ملک می‌باشد، وکیل نمی‌تواند پس از خرید ملک، مبلغ ملک را بپردازد، چرا که این اختیار را ندارد.

یا فردی که وکالتنامه در فروش ملک دارد، نمی‌تواند مبلغ قراردادی (ثمن) را دریافت نماید. مگر اینکه این اختیار به موجب وکالتنامه فروش ملک به وی اعطا شده باشد.

تعیین مدت زمان در وکالتنامه برای خرید ملک به این جهت اهمیت دارد، که با پایان مدت قرارداد وکالت از بین می‌رود و اگر پس از انقضا مدت، خرید یا فروش ملکی صورت بگیرد، این قرارداد قابل ابطال است.

اعطای وکالت خرید و فروش ملک توسط ایرانیان خارج از کشور

بسیار سوال شده که فروش ملک ورثه ای ایرانیان مقیم خارج چگونه است؛ در این گونه پرونده‌ها، می‌توان جهت انجام امور اداری با وکیل پایه یک دادگستری وارد کار شد؛ به این ترتیب که مقدمات فروش ملک ابتدا باید انجام شود.

به عنوان مثال ابتدا باید گواهی انحضار وراثت از سورای حل اختلاف دریافت شود. این امر مستلزم اعطای وکالت رسمی از طریق سفارت خانه یا دفاتر نمایندگی ایران در کنسولگری ها است.

وکیل برای تسهیلات بانکی

اگر متقاضی اعطای وکالت در سامانه قوه قضائیه ثبت نام کرده باشد نیازی به مراجعه به سفارت نیست. وکالت دادگستری از طریق تارنمای قوه قضائیه تنظیم و برای موکل ارسال می شود.

موکل نیز با ارسال کد امضای وکالتنامه، نسبت به اعطای وکالت اقدام خواهد نمود.
هزینه وکیل برای پرونده انحصار وراثت و تقسیم ملک موروثی، در هر پرونده ممکن است متفاوت باشد.
در صورت نیاز به خدمات حقوقی برای ایرانیان خارج از کشور با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

موارد ابطال وکالتنامه برای خرید ملک

در قانون مدنی مواردی که موجب انقضا و پایان دادن وکالت می‌شود عبارتند از:

  • عزل (برکناری) وکیل توسط موکل
  • استعفا وکیل
  • فوت یا جنون وکیل یا موکل و در امور مالی همان گونه که بیان شد، سفیه یا ورشکسته شدن.
  • انجام مورد وکالت توسط موکل یا فرد دیگری. به طور مثال فردی که به یک نفر وکالتنامه در فروش ملک خود را داده است اما پیش از اینکه ملک توسط وکیل به فروش برسد، خود موکل ملک را بفروشد.
  • اقاله یا توافق مجدد طرفین قرارداد برای از بین بردن قرارداد، که در وکالت‌های بلاعزل امکان‌پذیر است.
  • در خصوص وکیل دادگستری، تعلیق پروانه وکالت یا لغو آن موجب از بین رفتن وکالت خواهد شد.

وکیل پایه یک ملک | وکیل دعاوی ملکی

وکالتنامه بلاعزل خرید ملک

هنگامی که موکل در هنگام اعطای وکالت به وکیل، حق عزل و برکناری وکیل را از خود سلب می‌نماید یا بوسیله قرارداد لازم دیگری حق عزل وکیل را از خود سلب می‌کند، وکالت بلاعزل می‌باشد.

بسیاری از افراد بر این باورند که اعطای وکالت بلاعزل، قابل فسخ و برکناری نیست.

اما وکیل متخصص تنظیم وکالتنامه برای خرید ملک، در این خصوص بیان داشتند:
امکان ابطال اینگونه وکالتنامه‌ها نیز وجود دارد. و مواردی که موجب ابطال وکالتنامه‌های عادی می‌شود موجب ابطال وکالت بلاعزل نیز می‌گردد. اما این موضوع در خصوص وکالتنامه‌های بلاعزل بسیار پیچیده و در حیطه تخصص وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد.